Wiemy już jak w przybliżeniu będzie
kształtował się budżet Gminy na 2014 rok.
Dochody – 52.124.263,44 zł
Wydatki – 51.232.263,44 zł
Nadwyżka – 892.000 zł
Inwestycje – 2.970.000 zł
Kredyt – 2.000.000 zł
(Kolejny poza tymi na 9.000.000,00 zł) !
I tu już nasuwa się pierwsza uwaga,
przy dwóch kredytach i zasileniu budżetu kwotą blisko 9.000.000,00
zł, a także przy nowo planowanym kredycie na kwotę 2.000.000 zł
oraz przy ograniczonych inwestycjach nie trudno o nadwyżkę, tylko
co z tego...?
Rada Miasta otrzymała do dyspozycji
240.000 zł, to jest o 10.000 zł mniej niż obecnie. Czy to wynik
otwartego konfliktu na linii Burmistrz – Rada Miasta, co ostatnio
widzieliśmy w TVP 3 Kraków, czyli swoista zemsta Zbigniewa
Stradomskiego za nie pokorę Radnych?
Straże także dostają mniej niż
obecnie, bo ich budżet spadnie o ok. 20.000 zł do poziomu 444.000
zł.
Na oświatę Burmistrz chce
przeznaczyć 25.929.093 zł czyli mniej aż o 2.494.192 zł niż w
bieżącym roku.
Mniej także proponuje na inwestycje bo
zaledwie 2.970.000 zł przy obecnym poziomie 8.772.500 zł to skromne
wydatki. To po co kredyty, na premie i wynagrodzenia?
Zbigniew Stradomski chce także mniej
środków przeznaczyć na Centrum Kultury, kwotę do dyspozycji Rad
Osiedlowych i Sołeckich, gospodarkę komunalną i ochronę
środowiska jak i opiekę społeczną, ale za to więcej na szkołę
artystyczną (pozycja nowa i od razu kwota na poziomie 470.627 zł z
czego najwięcej na wynagrodzenia !), a także na Bibliotekę
Publiczną bo z kwoty 503.300 zł chce podnieść na 541.090 zł. Czy
to po wygranej naboru na stanowisko dyrektora biblioteki kolejny
ukłon w stronę jeszcze niedawno byłego przeciwnika i krytyka
poczynań Z. Stradomskiego? Nie wiemy także czy pod pozycją inwestycje są kolejne zapisy na remont przestanku autobusowego, nie mniej juz teraz sięgają one kwoty 700.000 zł i zapewne to nie koniec wydatków na ten cel.
Wynagrodzenia urzędnków, niby mniej
niż w bieżącym roku bo 3.630.265 zł przy tegorocznym zapisie na
poziomie 3.666.255 zł, ale jeśli dodamy do wynagrodzeń osobowych
sprytnie ukryte premię i trzynastki (ostatnio nie widniały w
budżecie na 2013 rok) w wysokości 217.800 zł to na pewno otrzymamy
więcej niż obecne zapisy, bo aż 3.848.065 zł czyli więcej o
181.810 zł !
No i deser czyli podatki:
|
2014
|
2013
|
zmiana
|
Osoby fizyczne |
10.608.103
|
9.625.953
|
+ 982.150
|
Osoby prawne |
450.000
|
450.000
|
0
|
Nieruchomości |
4.212.000
|
4.062.000
|
+ 150.000
|
Rolny |
927.000
|
877.000
|
+ 50.000
|
Leśny |
34.500
|
34.500
|
0
|
Środki transportu |
192.000
|
192.000
|
0
|
Czynności cyw.-praw. |
365.000
|
500.000
|
+ 135.000
|
Spadki i darowizny |
200.000
|
150.000
|
+ 50.000
|
Opłata targowa |
42.000
|
40.000
|
+ 2.000
|
Zezwolenia na sprzedaż alkoholu |
400.000
|
380.000
|
+ 20.000
|
Opłata skarbowa |
50.000
|
50.000
|
0
|
Jakby nie patrzeć poza jednym
przypadkiem mamy same obciążenia podatnika. Zobaczymy jak Rada
Miejska ustosunkuje się do tych propozycji i jak się podzielą sami
Radni?
Osobną kwestią są stawki za wodę i
śmieci. W tym drugim przypadku wciąż czekamy na propozycję
Burmistrza Stradomskiego albo Rady Miejskiej, ale czyj by to nie był
pomysł na pewno mieszkańcy się z niego ucieszą. Może będzie jak
w sąsiedniej Lanckoronie albo Stryszowie gdzie już takich obniżek
dokonano, ale dlaczego zawsze musimy się oglądać na sąsiadów i
działać dopiero pod presją gdy ma się nóż na gardle? Widocznie
ta władza lubi tak dręczyć podatnika.
Natomiast stawki w 2014 za wodę
wynoszą 4,75 netto dla klientów indywidualnych czyli tyle co
obecnie, a dla pozostałych odbiorców cena jest już niższa bo
wynosi 7,76 zł netto z 7,96 zł netto. Wzrosną natomiast opłaty za
odprowadzenie ścieków z 4,31 zł netto do 5,15 zł netto w 2014
roku w przypadku klientów indywidualny, mamy także wzrost dla
pozostałych klientów z 4,83 zł netto do 5,67 zł netto i to już
nie jest dobra wiadomość. Cóż, to cena za postęp i ochronę
środowiska. Skoro Gmina dopłaca do wody to czemu Burmistrz nie
zaproponuje większych dopłat, wszak ma sporą nadwyżkę budżetową
z kredytów i skromnych inwestycji?
Mamy budżet oparty na kredytach i
pożyczkach, nie dziwi ten fakt skoro rok 2014 to rok wyborczy.
Burmistrz wiele obiecuje, wiele też rozdaje ale niestety z nie
swojego tortu. Kiełbasa wyborcza będzie się odbijać czkawką w
kolejnych kadencjach i nie burmistrzom i radnym, ale przede
wszystkim mieszkańcom Gminy i to nawet na długie lata.
Sama Regionalna Izba Obrachunkowa
ostrzega Burmistrza Stradomskiego:
„...… należy zwrócić
uwagę, że największe obciążenia budżetu Gminy Kalwaria
Zebrzydowska spłatą długu wystąpią dopiero w latach 2017-2020…
Konieczność spłaty długu Gminy Kalwaria Zebrzydowska, którego
łączna kwota na koniec 2013 roku wyniesie 15.711.300,00 ogranicza
możliwość finansowania w następnych latach inwestycji gminnych.
„
To oznacza, że z roku na rok coraz
trudniej będzie ze spłatą długu niezależnie od opcji
politycznej, a w latach 2017-2020 może już nawet nie być środków
na nic prócz wynagrodzeń urzędników i rat kredytu. Najgorsze w
tym wszystkim jest to, że Gmina w ten sposób sama zamyka sobie
drogę do inwestycji, szczególnie tych dużych i współfinansowanych
ze środków unijnych przypisanych na lata 2014 – 2020. Mając
takie obciążenie finansowe kolejny kredyt będzie praktycznie
niemożliwy, nie będzie zatem możliwości wkładu własnego do
potencjalnych przedsięwzięć co oznacza, że Gmina w najgorętszym
okresie nowego okresu rozwoju i planowania unijnego będzie skazana
na stagnację i marazm. A to wszystko przez politykę i zachcianka
Zbigniewa Stradomskiego, który patrzy na Gminę nie okiem
gospodarza, ale krótkowzrocznie i nieodpowiedzialne, realizując już
własną kampanię wyborczą na przyszły rok !
Jest jeszcze jedna niezgodność w
projekcie budżetu Stradomskiego, która wynika albo z prostego
niedopatrzenia i niechlujstwa albo z traktowania Radnych i
Mieszkańców jako ciemną masę, a dlaczego? Założenia budżetowe
na 2014 rok są zupełnie inne niż te uchwalone jako wieloletni
plan finansowy stanowiący załącznik nr 1 do uchwały Rady
Miejskiej. Począwszy od dochodów Gminy, które Zbigniew Stradomski
już zaniżył, poprzez wpływy z podatków od osób fizycznych i
prawnych, z podatku od nieruchomości które burmistrz zawyżył aż
do dochodów majątkowych które wg Z. Stradomskiego są aż o
1.250.000 zł zawyżone ! Zaniżono za to wydatki majątkowe z
5.800.000 zł na kwotę 2.977.000 zł czyli zmniejszył inwestycje o
blisko 3.000.000 zł. Tym bardziej dziwi aż taki wysoki deficyt na
17.000.000 zł i kolejna próba uzyskania kredytu na 2.000.000 zł w
2014 roku ?!
Poniżej wieloletnia prognoza finansowa
Gminy:
Jeżeli ktoś z Państwa jest
zainteresowany szczegółami projektu budżetu na 2014 rok, może
udać się osobiście na jedną z komisji (albo wszystkie),
10.12.2014 r., godz.10.00, 11.12.br., godz. .9.00 lub 12.12.br.,
godz. 10.00.
http://www.kalwaria-zebrzydowska.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=5180:posiedzenia-komisji-terminarz-10-12122013&catid=3:ogloszenia&Itemid=150
Może tym razem Burmistrz Stradomski
pojawi się na komisjach i będzie okazja do konfrontacji, chyba że
starym swoim zwyczajem opuści posiedzenia komisji, bo jak wiemy są
mu one nie potrzebne (patrz wywiad w TVP3 Kraków). Ewentualnie
jeżeli nie uda się komuś pojawić na komisjach, może przyjść na
sesję (termin niebawem zostanie podany) podczas której będzie
głosowanie nad budżetem na 2014 rok i wówczas także zadać swoje
pytania, tylko czy i tym razem Zbigniew Stradomski pozostanie do
końca obrad i nie ucieknie, pozostawiając ludzi i ich wątpliwości
samym sobie, aby Ci mówili ponownie do pustego krzesła po włodarzu?
Oto przykładowe pytania do Zbigniewa
Stradomskiego. Konia z rzędem temu co uzyska na komisji lub sesji
jakąkolwiek odpowiedź od włodarza.
- Według wieloletnich prognoz finansowych, które przedstawił Pan też przed Regionalną Izbą Obrachunkową, deficyt w kolejnych latach ma sięgnąć poziomu 17 milionów złotych! Dlaczego aż tak duże zadłużenie planuje Pan na kolejne lata skoro nie planowane są żadne inwestycje i zakupy?
- Na podstawie uchwały Składu Orzekającego RIO w sprawie zaopiniowania projektu uchwały budżetowej Gminy Kalwaria Zebrzydowska na 2013 rok, wynika że zaplanował Pan w budżecie na bieżący rok ponad 2 miliony złotych przychodu ze sprzedaży majątku. Poza faktem że RIO uznała ten fakt za wątpliwy do osiągnięcia, proszę wskazać co Pan planuje sprzedać z majątku Gminy, kiedy, w jaki sposób i za jaką minimalną kwotę – proszę o rozbicie tej sprzedaży na poszczególne pozycje z podaniem cen wywoławczych bądź minimalnych?
- Z tego samego dokumentu RIO wynika, że w roku 2012 zaplanował Pan przychód ze sprzedaży majątku Gminy na poziomie 1,3 miliona złotych. Niestety ku Pana planom nie udało osiągnąć się celu i nie uzyskano żadnego przychodu! Co Pan planował wówczas sprzedać kosztem Gminy i dlaczego tak źle zaplanowano budżet w tym rozdziale budżetowym?
- Jeśli Pan tak błędnie planuje budżet Gminy to czy nie obawia się Pan że w bieżącym roku również nie uzyska żadnych przychodów ze sprzedaży majątku Gminy i tym samym nie zrealizuje budżetu lub co gorsza zaciągnie Pan kolejny kredyt obciążający podatników wysokimi kosztami? Jak się Pan ustosunkuje do tych zagrożeń?
- Na podstawie uchwały Składu Orzekającego RIO w sprawie zaopiniowania projektu uchwały budżetowej Gminy Kalwaria Zebrzydowska na 2013 rok, wynika że zadłużenie Gminy wzrośnie z ponad 10 milionów złotych w 2012 roku do blisko 17 milionów złotych w bieżącym roku! Spowoduje Pan tym samym, że Gmina będzie miała deficyt na poziomie 7,7 miliona złotych już tylko przy jednej inwestycji tj. hali sportowej. Na plac targowy Radni nie wydali zgody, poza tym ma być on aż w 75-80 % sfinansowany ze środków unijnych, a na halę sportową zabezpieczono środki finansowe w budżecie jeszcze za poprzedniego burmistrza. Z uwagi na te fakty czyli wątpliwość budowy zadaszenia placu targowego jak i pozyskane środki zewnętrzne oraz środki finansowe na halę sportową objęte po poprzedniku, zasadne jest pytanie: dlaczego aż tak mocno bo na ponad 17 milionów złotych chce Pan zadłużyć Gminę i to na wiele lat, powodując tym samym zagrożenia sfinansowania pilniejszych zadań jak budowa kanalizacji czy remonty dróg?
- Z tego samego dokumentu RIO wynika, że planuje Pan w bieżącym roku podwyżki wynagrodzenia dla pracowników aż blisko o 1,2 miliona złotych ! Pomijając fakt, że taka podwyżka w dobie kryzysu ekonomicznego w kraju oraz kwestii moralnych jest nieuzasadniona ekonomicznie i etycznie, proszę wskazać komu i ile chce Pan dać podwyżki?
- W ubiegłym roku Gminą zaciągnęła 3 miliony kredytu na bieżące potrzeby. Na co dokładnie zostały przeznaczone te środki i dlaczego była potrzeba zaciągnięcia kolejnego zobowiązania finansowego przez Gminę?
Bardzo dobry i merytoryczny tekst. Brawo Cedronnews.
OdpowiedzUsuń